Mnohý cestovatel to bohužel zná. Koupí si nový kufr, který v prodejně jezdí nenaložený po rovné dlažbě vskutku krásně. Pak do něj naloží 23 kg a vyrazí na cestu, kde kufr čekají nástrahy v podobě obrubníků, kanálů či dlažebních kostek. Když to všechno kufr vydrží, musí ještě přečkat cestu po letištních pásech a nešetrnou manipulaci při nakládání a vykládání do letadla. Dříve či později se něco pokazí a kufr už nejede... Naštěstí lze většinou kolečka kufru zase opravit.
Levnější kufry mají kluzná ložiska, ve kterých po sobě kloužou plastové plochy. Časem se do nich však dostane špína a zvyšuje se tření. Třením vzniká teplo a kolečko se postupně roztaví.
Důsledky zadřených kluzných ložisek kufru.
Dražší kufry mají kuličková ložiska, která však nebývají příliš kvalitní. Postupně se v nich zvyšuje vůle a kolečko se může pohybovat více a více ze strany na stranu až začne dřít o svou nosnou konstrukci, kterou postupně, ale vytrvale destruuje.
Vůle v ložiscích.
Kvalitní kufry mívají kolečka s kovovým středem opatřené gumovým běhounem. Běhoun časem způchří a začne se odlupovat.
Odloupnutý běhoun na kolečku
I pokud nic vysloveně neselže, tak po delší době se gumové kolečko sjede stejně jako pneumatiky na autě.
Opotřebené kolečko kufru
Občas má cestovatel smůlu a na letišti se dočká kufru s kolečkem prostě uraženým. U skořepinových kufrů jsou také častou specialitou poškozená plastová ucha nebo proražená skořepina.
Situace naštestí není tak beznadějná, jak by se mohlo z řádků výše zdát. Správným výběrem kufru a dodržováním následujících tipů můžete životnost kufru výzmamně prodloužit.
Pokud chcete, aby kufr dlouho sloužil, musíte přistoupit zodpovědně i k jeho výběru. Z naší zkušenosti více vydrží látkové kufry, než kufry skořepinové. Skořepina může prasknout a nejde opravit, zatímco látku případně zašijete. U skořepinových kufrů se navíc ráda lámou plastová ucha.
U koleček se zaměřte na kvalitu provedení. Jejich uložení by nemělo mít vůli. Přednost dejte kolečkům s kuličkovými ložisky. Doporučujeme vyhnout se různým speciálním obřím či jiným nestandardním kolečkům, protože jejich náhradu za pár let pravděpodobně neseženete.
Kufr zbytečně nepřetěžujte. Když už toho musíte naložit hodně, buďte opatrní zejména při sjíždění obrubníků či schodů.
Po každé delší cestě kufr prohlédněte a zkontrolujte, zda se na kolečkách nezačíná projevovat některá z výše zmíněných závad. Pokud ano, doporučujeme ji řešit výměnou koleček či ložisek hned v zárodku. Zabráníte tím dalšímu poškození (např. uchycení kolečka) a zničení kufru během další cesty. Je-li vše v pořádku, odstraňte případné nečistoty a vlasy namotané na osičkách koleček a můžete se těšit na další cestu.