☰ Menu Domů Doprava a platba Obchodní podmínky Kontakt shopping_cart Košík (0)

Upozornění:
Vážení zákazníci, objednávky z období 26. června až 3. července budou expedovány 3. července.
Děkujeme za pochopení.

Typy koleček cestovních kufrů

V textu o historii cestovních kufrů se můžete dočíst, o tom, jak se kufry postupně vyvíjely od klasických kufrů nošených v ruce až po moderní kufry se čtyřmi dvojitými kolečky. Zde si blíže představíme různé typy koleček a zamyslíme se nad jejich výhodami a nevýhodami.

Kufr s pevnými kolečky

  • jednoduchá konstrukce
  • lepší vlastnosti v terénu
  • kufr nelze posunovat bez naklonění
  • jízda možná pouze v jednom směru
  • výměna kolečka vyžaduje přístup přes stélku kufru

Kufr s pevnými kolečky je vlastně prvním moderním typem pojízdného kufru. Vymyslel ho v roce 1987 Robert Plath. Koncept kufru se dvěma kolečky a teleskopickým madlem se rychle rozšířil a je populární dodnes. Pevná kolečka jsou samozřejmě otočná, pouze jejich osa otáčení je pevně fixovaná. Na opačné straně podvozku kufru než kolečka bývají dvě nožky, které kufr podpírají v klidu.

Kufr s pevnými kolečky
Kufr s pevnými kolečky.

Specifickou variantou je kufr se stranovými kolečky, kdy je pevné kolečko uchyceno pouze z jedné strany. Kolečko tak zabere méně místa v těle kufru, ale je více "na ráně" nehledě na to, že uchycení kolečka je namáhanější než v případě uchycení z obou stran.

Kufr se stranovými kolečky
Kufr se stranovými kolečky.

Oproti cestování s kufrem bez koleček úšetří kufr s pevnými kolečky cestovateli mnoho námahy, neboť váha kufru nespočívá na jeho rukou, ale na kolečkách kufru. Cestovatel však musí vždy kufr naklonit na kolečka a balancovat ve správném náklonu. Část tíhy kufru tak přeci jen musí při pohybu podpírat lidská ruka. Kvůli naklápění se s kufrem obtížněji manipuluje při pomalém posouvání např. ve frontě na odbavení. Obtížná je rovněž manipulace se dvěma takovými kufry najednou.

Zvláště v kombinaci s velkými kolečky je tento typ kufru vhodnější do "terénu" než kufry s otočnými kolečky. Pevné kolečko zkrátka na měkkém podkladu či štěrku drží směr. Z pohledu servisu je výhodou jednoduchá konstrukce. Drobnou servisní komplikaci představuje pouze fakt, že konstrukce kolečka je zapuštěná do kufru a při výměně kolečka je třeba rozepnout či rozpárat stélku kufru. Přesto opravu pevných koleček kufru zvládne doma každý kutil. Náhradní kolečka i potřebné nářadí nakoupíte v našem e-shopu.

Kufr s jednoduchými otočnými kolečky

  • kufr lze posunovat bez naklonění
  • jízda možná všemi směry
  • snadná výměna poškozených koleček
  • nerovnoměrné opotřebení koleček

Kufr s otočnými kolečky
Kufr s jednoduchými otočnými kolečky.

Nástup kufrů se čtyřmi kolečky v devadesátých letech opět ulehčil manipulaci se zavazadly. Čtyři otočná kolečka umožňují kufr posunovat v libovolném směru bez naklápění. Každé kolečko se otáčí a jeho osa rotace může měnit směr podobně, jako to známe z nákupních vozíků. Uživatel kufru díky tomu vydá energii pouze na samotný posun, nikoliv na balancování hmotnosti zavazadla. Kufry s otočnými kolečky jsou proto velmi praktické např. při pomalém postupu ve frontách na letištích. Navíc je poměrně snadné manipulovat se dvěma kufry naráz. Pro překonání větší vzdálenosti lze kufr naklopit a táhnout za sebou stejně jako kufr s pevnými kolečky.

Natáčecí kolečka jsou vně kufru, díky čemuž jsou více na ráně. V praxi to však nebývá problém a kolečka manipulaci letištním personálem přežijí většinou bez újmy. Lepší manipulace s kufrem může dokonce vést k šetrnějšímu zacházení ze strany letištního personálu. Při nakládání menších ledadel se v nákladovém prostoru kufry se čtyřmi kolečky šetrně posílájí, zatímco kufry se dvěma kufry ledí vzduchem. Dobře je to vidět na videu z nakládání zavazadel do Boingu 737.

Kufry s natáčecími kolečky se velmi dobře opravují, pokud tedy nedojde k poškození celého natáčecího mechanismu. Náhradní kolečka jsou stejná jako v případě kurfrů se pevnými kolečky, ale mívají zpravidla menší průměr. Oprava poškozených koleček kufru je jednoduchá a zvládnete ji sami doma. Tento typ kufru však trpí jednou konstrukční slabinou. Tím, že je osa kolečka pohyblivá, není zaručena její optimální poloha. Při jízde po nerovném povrchu nebo kvůli drobnému prohnutí konstrukce kufru pak dochází k tomu, že kolečko je mírně nakloněné na stranu. Nakloněné kolečko se nerovnoměrně opotřebovává a uložení kolečka je více namáhané. V nejhorším případě přijde kolečko do styku s nosnou konstrukcí a během několika stovek metrů může dojít k úplné destrukci kolečka nebo jeho uložení.

Kufr s dvojitými otočnými kolečky

  • kufr lze posunovat bez naklonění
  • jízda možná všemi směry
  • rovnoměré zatížení a opotřebení koleček

  • složitá konstrukce
  • komplikovanější servis

Kufr s dvojitými otočnými kolečky
Kufr s dvojitými otočnými kolečky.

Dvojitá kolečka se na kufrech začala prosazovat zhruba od roku 2006. Z hlediska užitných vlastností kufru pro ně platí v podstatě to samé, jako pro kufry s jednoduchými otočnými kolečky. Díky dvěma kolečkům umístěným mimo osu natáčecího mechanismu nemůže docházet k nežádoucímu náklonu koleček. Díky tomu by teoreticky měla mít dvojitá kolečka větší životnost.

Nevýhodou dvojitých koleček je však jejich složitá konstrukce. Navíc každý výrobce řeší uložení dvojitých koleček trochu jinak, a je proto složité sehnat náhradní dvojitá kolečka. Často nezbyde než vyměnit celý modul i s uložením koleček, což je nejen nákladnější, ale i komplikovanější.

Závěr - co zvolit?

Každý má samozřejmě jiné preference a typ kufru by měl zvolit dle svých potřeb. Pro běžného cestovatele však doporučujeme sáhnout po kufru se čtyřmi otočnými jednoduchými kolečky zejména kvůli komfortu a dobré dostupnosti náhradních koleček.